Termiterna åt upp mina forskningsdata!

Kost-och livsstils auktoriteten Maj-Lis Helenius hade med en för mig obekant kost-studie i en presentation. Indo-Mediterranean diet heart study skulle ha visat en 52% minskning av hjärtinfarkt och plötslig död. Det finns ytterst få koststudier som visat resultat på morbiditet och mortalitet, så detta lät ju intressant. Maj-Lis presentation finns föresten sökbart på KI:s hemsida.

Indo-Mediterranean studien är publicerad i Lancet 2002. Själva studien är gjord på landsbygden i Indien och författaren Dr Singh beskriver en ambitiös stratifiering och randomisering till två olika dieter varav interventionsdieten är en slags vegetarisk medelhavsdiet med soya och senap istället för olivolja samt kompletterad med nötter och mandel. Patienterna följdes noggrant under 5 år både vad de faktiskt åt men också hur det gick för dem.

Enligt artikeln sjönk kolesterolvärdena och det blev bättre för interventionsgruppen i alla variabler. Endast total dödlighet blev icke-signifikant förbättrat med ett p-värde på 0,06.

Så långt kan man konstatera att en variant på medelhavsdieten verkar kunna fungera under vissa förutsättningar i Indien, inte helt lätt att adoptera rakt av i Europa kanske.

Men, det är nu det börjar bli spännande. Söker man i Lancet hittar man en ledarkommentar publicerad i ett senare nummer. Det är ett ”Expression of concern”. Läs gärna hela brevet om du har access till Lancet. I korthet så uppkom misstankar att Singhs data var för bra. Den statistiska variationen i intag av ex frukt och grönt var ”unbelievably low”. Man skickade brev till Dr Singh och begärde att få se originaldata. Det är då Singh svarar med den fantastiska kommentaren ”Tyvärr har alla data ätits upp av termiter”.

Med engelsk noggrannhet gör man ändå ett studiebesök hos Dr Singh och finner en landsortsdoktor som inte är knuten till något universitet. Han har en liten klinik med några sängplatser, en EKG-apparat och en trasig(!) motionscykel. Det visar sig att någon form av studie har genomförts, men till största del mellan 1989-1991 vilket är långt innan flera av referenserna i studien publicerades, bla referens på hur kontroll-dieten såg ut. Att studien inte kan vara korrekt gjord är uppenbart.

Lancets editor är självkritisk till att artikeln publicerades och beskriver hur man i framtiden kommer att undvika att liknande osäkra data ges plats i deras tidsskrift.

Även British Medical Journal råkat ut för Dr Singh vilket beskrivs i en lång artikel benämd Suspected research fraud…” 2005.

Efter att både Lancet och BMJ hängt ut honom avklädd så lär det inte bli några fler mirakel-studier publicerade av Dr Singh.

Att en professor i medicin i Sverige lyfter fram Dr Singhs studie som ett bevis på att kost med fleromättat fett är bra är väl tyvärr ett exempel på hur man okritiskt kan anamma studier som ger de resultat som man själv önskar.

Tro det eller ej, men det finns inte någon randomiserad studie som visat att kost-råd om lågfett-kost påverkat sjuklighet eller dödlighet.

1 Comment »

  1. Nicklas @ Träningslära Said,

    september 25, 2010@ 10:30      

    Både skrämmande och trist. Att så dålig forskning kan släppas igenom i en av de högst ansedda medicinska tidsskrifterna är i sig olustigt. Likaså att den studien, vilket du påpekar, lyfts fram som ett bevis från en sådan auktoritet som M-L Hellenius.

    Jag må vara naiv men med nyligen påbörjade masterstudier och en liten dröm om framtida forskning inom kostvetenskapen (dock ej medicinskt) blir jag lite besviken.

    Jag gillar din sida, hittade hit från Kostdoktorn precis. Har skrivit en del om kostforskning och även om mättat fett etc. på vår blogg men jag länkar inte eftersom jag inte vill framstå som en läsarfiskare.

    Jag kommer läsa mer här, var så säker!

    /Nicklas Neuman


RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment

« Tillbaka till textkommentarer