Samtal om fettkvalitet

  • Sharebar

Vi var nästan överens dietisten och jag. WHI-studien hade visat tydligt att råd om att minska fett-mängden i maten gör ingen nytta och vi höll nu på att skriva en text om mat i ett vårdprogram om diabetes.

”Men”, sade dietisten, ”vi måste skriva något om fettkvalitet också.”

”Fettkvalitet? Du menar att vi ska rekommendera folk att byta smör till margarin?”

”Javisst”, sade dietisten.

”Men har du inte läst rapporten från BMJ i januari 2013”, frågade jag. ”Det finns ju ett sådant försök, och det ledde till att margaringruppen fick fler hjärtinfarkter än smörgruppen.”

”Jaha, den. Det är ju en ganska gammal studie, och de åt ju alldeles för mycket margarin…” (detta argument använder faktiskt livsmedelsverket).

”För mycket margarin, du menar att trots att det ska vara nyttigt så ska man bara äta det i en viss mängd, låter svårt” sade jag. ”Och gammal, finns det någon nyare randomiserad kontrollerad studie där man bytt smör till margarin och sett hälsovinter? Och jag menar verkliga hälsovinster, inte pseudo-endpoints, som påverkan på blodfetter?”

”Nja, det kanske det inte finns, men du måste hålla med om att dagens margarin är bättre än de där gamla som innehöll en del transfetter”

”Du menar att det är fel att blanda ihop margarin och transfetter, på samma sätt som socialstyrelsens riktlinjer för kost vid hjärtsjukdom 2011 blandade ihop mättat fett med transfetter?”

”Ja, ja. Att fleromättade fetter är nyttigt måste du väl ändå hålla med om, de åt ju rätt mycket sådant i den där spanska studien som du brukar prata om.”

”Ah, jo de åt mycket fet fisk i Predimed-studien. Faktiskt den enda moderna studie som visat nytta med förändrad kost. Men de använde inte light-produkter och de skar inte bort fettranden på köttet, vilket kontrollgruppen gjorde som åt lågfettkost. Dessutom använde interventionsgruppen rikligt med olivolja, vilket faktiskt är enkelomättat fett.”

”Jag vill i alla fall ha med ett stycke om fettkvalitet”, vidhöll dietisten. ”Tänk vad som kan hända om man bara sa åt folk att minska på kolhydraterna och sedan äta tills de blev mätta, det kan ju bli riktigt tokigt”

”Det är väl precis så man brukar göra i studier med lågkolhydratkost, man rekommenderar folk att undvika kolhydrater och äta tills de blir mätta och inte har det hänt något farligt då, inte som SBU-rapporten hittade i alla fall”, kontrade jag.

”Du menar SBU-rapporten om mat vid fetma? Men de gick ju ned i vikt, om man går ned i vikt på lågkolhydratkost så är det inte farligt, men tänk på alla som inte går ned i vikt, och äter fett av fel kvalitet, jag har hört att det kan bli riktigt farligt.”

”Ok”, sade jag ”vi har nog olika åsikter här. Du tycker fortfarande frågan om fett är viktig. Jag och många fler tycker att ”Fat is not the issue”, men du kan väl skriva ett förslag om fettkvalitet, så kan vi diskutera det.”

”Låt mig fundera över julhelgen” sade dietisten och våra vägar skiljdes åt.

Vad betyder Fettkvalitet för dig?

För mig kan det betyda:

Riktigt smör istället för margarin. Kött från gräsbetande djur. Hel kyckling med skinn. Extra virgin olivolja. Kallpressad rapsolja från en gård i närområdet. Nötter, lax, strömming, makrill, avokado och annan mat med naturligt högt fettinnehåll.

4 Comments

  1. Hanveden Said,

    december 25, 2013@ 0:25      

    Kan det finnas något ”matnyttigt” här?

    http://authoritynutrition.com/grass-fed-butter-superfood-for-the-heart/

    mLCHFh B-) .

  2. Anders Olson Said,

    december 26, 2013@ 15:31      

    Det var ju också en professionell kommentar från din Dietist:
    ”jag har HÖRT att det kan bli riktigt farligt.”

  3. KickAnn Said,

    december 26, 2013@ 17:21      

    Tack Hanveden för en superintressant länk, Nu prenumererar jag också på AuthorityNutrition :-)

  4. Maria Said,

    februari 10, 2014@ 11:52      

    & dietistens svar på fettkvalitet? (fick den inte vara med :) )


RSS feed for comments on this post