Mer fett och grönsaker skyddar hjärtat

  • Sharebar

Om några veckor ska jag presentera Look AHEAD-studien för en grupp diabetesläkare. Det är tänkt som en introduktion till en diskussion om hur vi nu ska ge råd om kost, efter Look AHEAD. Det finns risk för att bli missmodig avseende möjligheten att påverka risken för hjärtsjukdom med förändrade matvanor. I Look AHEAD försökte man i 11 år att få personer med diabetes att äta mindre fett och röra på sig mer. Personerna gick ned lite i vikt, men efter 11 år bröt man studien, det blev ingen skillnad avseende sjukdom och död (se tidigare inlägg). Detta trots att man hade mycket intensiv kontakt med deltagarna (44ggr första året!), gav gratis lågfettprodukter till dem etc.

Idag känns det betydligt roligare att förbereda sig för den presentationen. Idag har nämligen en annan kost-studie presenterat sina resultat. I PREDIMED har man jämfört Medelhavskost med Lågfettkost. Jag skrev om denna studie tidigare när det gällde resultat att förebygga diabetes. Nu har huvudresultaten blivit färdiga och publicerats online i New England Journal of Medicine:

Primary Prevention of Cardiovascular Disease with a Mediterranean Diet

Efter att ha följt patienterna i 4,8 år så bröt man studien. De som lottats till medelhavskost hade 30% lägre risk för hjärtinfarkt och andra allvarliga hjärt-kärl händelser. Förvisso inte jättemånga händelser i någon av grupperna, men jämfört med Look AHEAD mycket en entydig skllnad tillförmån för interventionsgruppen.

Medelhavskost är ingen lågkolhydratkost, men flera av de saker som jag tycker är så bra med lågkolhydratkost ingick i interventionsgruppen. Man räknade inte kalorier. Man fokuserade på bra mat-kvalitet. Man rekommenderade inte att byta ut mättat fett till lågfettprodukter. Tvärtom stimulerar man till ökat intag av fett med bra kvalitet. Deltagarna i medelhavskostgruppen fick antingen 1 liter olivolja per vecka, eller 30 gram blandade nötter per dag.

Resultaten av rekommendationerna blev att medelhavsgruppen ökade fettintaget och minskade kolhydratintaget, medan Lågfettgruppen förstås gjorde tvärtom.

Det saknas uppgift i artikeln hur det gick med vikten, men det kommer säkert i en senare artikel.

Jag tycker det är självklart att sjukvården och nationella kostrekommendationer måste ta lärdom av dessa två stora studier. Lågfettkosten är död. Man behöver inte heller byta ut mättat fett till fleromättat fett, man kan lägga till nötter och olja och öka sitt fettintag om man samtidigt minskar bröd, potatis, pasta, ris och istället äter mer grönsaker.

6 Comments

  1. Per Wikholm Said,

    februari 26, 2013@ 8:46      

    Du skriver att man inte rekommenderade att byta ut mättat fett till lågfettprodukter. Av vad jag kan se i appendixet fick interventionsgrupperna på medelhavskost visst sådana rekommendationer:

    ”Negative recommendations are also given to eliminate or limit the consumption of cream, butter, margarine, cold meat, pate, duck…”

    ”Limited consumption (≤1 serving per week) was advised for cured ham, red meat (after removing all visible fat), and cured or fatty cheeses.”

    ”In the Control group, advice on vegetables, red meat and processed meats, high-fat dairy products, and sweets concurred with the recommendations of the Mediterranean diet, but use of olive oil for cooking and dressing and consumption of nuts, fatty meats, sausages,
    and fatty fish were discouraged.”

    http://www.nejm.org/doi/suppl/10.1056/NEJMoa1200303/suppl_file/nejmoa1200303_appendix.pdf

    I mina ögon är det tre likartade kostmodeller som jämförs och det enda som egentligen går att utläsa av studien är att det är bättre med några enstaka energiprocent mer av olivolja eller nötter jämfört med några energiprocent mer ris, pasta och potatis.

  2. Erik Edlund / MatFrisk Blogg Said,

    februari 26, 2013@ 11:24      

    Jag roar mig med att vrida och vända på observationsstudier för att se om det finns annat man kan upptäcka. En sådan detalj är att deltagarna i behandlingsgruppen med olivolja fick en liter i veckan till sin fria disposition.

    När jag googlar på olivoljans sammansättning fann jag att dess innehåll av mättade fetter utgör 10-20% procent av vikten och på årsbasis, med 1 liter i veckan, så summerar det upp till 4.7-9.6 kg!

    Smör, å andra sidan, innehåller 510g mättat fett per kilo. Med motsvarande mängd mättade fetter som i olivoljegruppen så motsvarar det 9,2-18.8 kg smör/år.

  3. Nicke Said,

    februari 26, 2013@ 11:43      

    Det vettiga i det här läget vore att sluta ge råd om kost.

  4. Anders diabetesdoc Said,

    februari 26, 2013@ 12:42      

    Per
    Jag är medveten om att detta inte är riktig lågkolhydratkost, vilket jag också skriver i inlägget.

    De fick instruktion att begränsa kött och smör. men jag kan inte se att de fick instruktion att byta till lågfettprodukter, vilket ju är vad flera andra studier testat (och misslyckats visa nyttan av) och vad livsmedelsverket propagerar för. Olivolja och nötter rekommenderades som tillägg, vilket knappast är lågfett.

  5. Josef Boberg Said,

    februari 26, 2013@ 17:25      

    Ortomolekylär föda = artegen mat skall nog bestå av MYCKET fett typ smör och lite fett av typ olivolja – som jag ser det.

  6. Monet Said,

    mars 12, 2013@ 23:09      

    Jag bor i södra Frankrike sedan fyra år. Vid Medelhavet alltså. Och det jag ser omkring mig bör alltså vara den omtalade medelhavskosten. Visst, här äts mycket grönsaker, vi har färsk fisk, skaldjur, bra och varierat kött och man kan köpa ekologiskt och det finns ett bra miljötänk.

    Men här äts VARJE DAG i varje familj ett par baguetter, bakade på vitt mjöl. Bagerierna finns i mängder och är öppna nästan dygnet runt. Där köper man inte bara sitt dagliga vita bröd, man lockas också att köpa med sig oemotständliga söta bakverk, bakelser och tårtor. Plus pizzabitar och olika quiche.

    Man äter också stora mängder pommes frites näst intill dagligen och har egna friteringsmaskiner i hushållet. Pasta ingår som standardmat i samma mängd som i Italien där folk också blir tjocka efgter 65 och många franska rätter har t.ex potatisgratäng som tillbehör. Barnen äter ”MacDoo” som växer upp som svampar här också och får chokladcroissanter, ”pain au chocolat” till mellanmål. Söt yoghurt är vanligt som frukost och till mellanmål.

    Många franska barn är knubbiga, farbröderna har samma ölmagar som överallt annars och de flesta kvinnor efter menopaus är lika rundhyllta som någonsin kvinnor i övriga Europa – det finns dock de som mer eller mindre svälter sig och lever på sallad och vatten och går på spinning upp i åren. Plus promenerar mycket vilket alltid varit franska kvinnors signum. De har också fram till nu blivit äldst i världen vilket dock inte de franska männen blir. De röker fortfarande (kvinnorna också) och sitter gärna på baren vid äldre år och tar sig olika huttar. Säkert inte så bra men trevligt och livskvalitetshöjande på annat sätt.

    Sen äts och dricks det vin, olivolja, oliver och olivröror och franska barn får lära sig att äta haricots verts till mer eller mindre varje mål.

    Men hur sunt är allt detta lilla ställt i relation till det övriga som ju inte har ett smack med medelhavsdiet att göra? Och varför envisas man med att tala om denna diet som inte har någon förankring i det verkliga franska livet?


RSS feed for comments on this post