Lyckat test med Lågkolhydratkost i Kuwait

  • Sharebar

Att det fungerar att gå ned i vikt och få bättre blodsocker med lågkolhydratkost är ingen hemlighet. För att få genomslag för detta i sjukvården behövs dock fler och större studier göras, gärna i olika folkgrupper och olika upplägg för att öka kunskapen kring metoden. En helt färsk artikel beskriver hur man i Kuwait behandlat både diabetespatienter och överviktiga icke-diabetiker med kostbehandling. Artikeln är publicerad i Nutrition och är inte gratis, varför jag refererar innehållet lite mer än brukligt för den som inte kommer åt den via ett universitetsbibliotek:

Effect of low-calorie versus low-carbohydrate ketogenic diet in type 2 diabetes

Upplägget är delvis traditionellt, man jämför en kalorireducerad kost med färdiga menyer etc, med en kolhydratreducerad kost där man inte räknar kalorier utan har en lista på godkända respektive förbjudna matvaror.

Det som är unikt med denna studie är att man inte lottat grupperna till olika koster utan informerat om Lågkalorikost och Lågkolhydratkost och sedan fick patienten själv välja. 220 valde Lågkolhydrat och 143 valde Lågkalori. Rent vetenskapligt är detta egentligen inte ok, man kan riskera att få ojämn fördelning i grupperna, ex fler män i ena gruppen till exempel. Jag tycker dock att valfrihets-metoden har en poäng. Vi vet att det går att gå ned i vikt med flera olika dieter, men efter 3-6 månader börjar personerna återgå i sina vanliga vanor och ofta har man gått upp i vikt igen vid långtidsuppföljning. Kanske går det att få bättre resultat och bättre bibehållen effekt om personen får välja själv? Man har också med en tabell med baslinjedata där det framgår att Lågkolhydratgruppen vägde mer från start, men att de i övrigt inte var några större skillnader.

I Kuwait-studien blev det positiva resultat i bägge grupper, men klart bäst viktnedgång blev det i Lågkolhydratgruppen som gick ned 12 % i vikt (svarta symboler) jmf 7% (vita symboler).

Även blodsockret, mätt som HbA1c sjönk påtagligt mer (-1.5 %E jmf -0,8%E ), detta trots att Lågkolhydratgruppen av försiktighetsskäl fick halvera sina insulindoser redan vid start!

Man analyserad även blodfetter och njurvärden men såg inga nackdelar med lågkolhydratkost, det blev snarast bättre lipidprofil med högre HDL, vilket det ju brukar bli.

Slutsatsen blir att Lågkolhydratkost fungerar bra även hos personer i Kuwait och att åtminstone på 6 månaders sikt är det klart bättre än Lågkalorikost både för diabetes och för vikten.

Mest spännande blir dock att se hur det går vid långtidsuppföljningen. Kommer dessa resultat stå sig bättre än i andra studier just för att man fick välja själv?

1 Comment

  1. Thomas H Said,

    oktober 16, 2012@ 19:56      

    Se där! En ytterst intressant studie med ett vettigt upplägg.
    Kommer förstås att bli intressant att följa och bra att de inblandade fått välja själva. Sen förstås en annan sak om hur dom påverkas av annat framledes (omgivningen).

    Hade dom bott i Sverige så hade förstås släktens kak och tårtkalas påverkat, men sådant förekommer troligen i Kuwait också enär många arabländer har fetma/överviktsproblematik!


RSS feed for comments on this post