Livsstils-studie stoppas pga utebliven effekt

  • Sharebar

En mycket stor och omskriven livsstilsstudie, Look AHEAD,  stoppas efter att pågått i 11 år. Man hade förhoppningar att kost och motions-förändringar skulle leda till minskade komplikationer hos diabetespatienter. Framförallt hoppades man på att man skulle påverka antal hjärtinfarkter och för tidig död. Så blev det inte.

Weight loss does not lower heart disease risk from type 2 diabetes

I Look AHEAD lyckades man få patienterna att gå ned i vikt och de allra flesta riskfaktorerna påverkades positivt. Efter ett år hade deltagarna lyckats gå ned 8% i vikt och efter 4 år hade man bibehållit viktnedgång på 5%.  Man har publicerat hela 95 artiklar på de preliminära resultaten ur många vinklar. Huvudsyftet har dock varit att påverka dödlighet och hjärt-kärlsjuklighet.

Studien finansieras av amerikanska myndigheter och det är de som nu stoppar studien. Man säger i ett pressmeddelande att ”The intervention group did not have fewer cardiovascular events than the group receiving general diabetes support…”

Egentligen skulle studien pågått ytterligare 2 år, men man skriver att studien nu stoppas eftersom: ”there was little chance of finding a difference in cardiovascular events”

Tyvärr presenteras inga mer siffror utan man hänvisar till framtida publikationer.

De studier som jag känner till som stoppas är dem där resultatet kan riskera att skada patienten. Kan det till och med vara så att trenden var att fler fick komplikationer i livsstilsgruppen? Var det därför som studien stoppades? Jag hoppas mer tydliga resultat presenteras snart.

Vilken typ av livsstilsförändringar var det som prövades i studien? I protokollet står det att man siktade på 175 min fysisk aktivitet per vecka, samt en låg-fett diet med max 30% fett och max 10% mättat fett. Första halvåret fick patienten komma en gång per vecka för rådgivning, sedan en utglesad kontakt. Första månaden fick man dessutom en slags måltidsersättning som skulle främja viktnedgång ”liquid meal replacement” som man fortsätta med om man ville. Den fysiska aktivitet man rekommenderade var ”Moderate-intensity walking”

Jag tycker det är tråkigt att denna studie inte lyckades. En livsstilsintervention där man lyckas gå ned och behålla en lägre vikt har tidigare visats sig kunna påverka insjuknandet i diabetes hos högriskpersoner.  Jag och många med mig har dock påpekat att det saknas bevis för att ordinerade mat och motions-förändringar skulle minska komplikationer vid diabetes. Tyvärr gäller det alltså än.

Vid utvärderingen av Look AHEAD hoppas jag att man kritiskt granskar metoderna. Tänk om det skulle bli bättre effekt med andra åtgärder än Lågfett-diet och måttligt intensiva promenader? Lågfettdiet har faktiskt även tidigare visat dåliga resultat för hjärtsjuka i en modern randomiserad studie. Promenader är inte heller någon hit om man vill få resultat. Någon som törs testa Lågkolhydratkost och styrketräning?

4 Comments

  1. us Said,

    oktober 21, 2012@ 13:30      

    En livsstilsintervention som onekligen leder till minskning av åtminstone en komplikation är ju att minska på kolhydraterna. Då går ju blodsockret ned betydligt för ganska många. Det borde väl vara en riktigt bra åtgärd för diabetiker?

  2. Mats Lindgren Said,

    oktober 21, 2012@ 13:46      

    Hej Doc,

    Jag VET att det inte hjälper med motion och lågfettkost. Motion är naturligtvis alltid bra men då handlar det om allmänt välbefinnande. Det är bra att man stoppar en studie som inte kan få andra konsekvenser än dåliga för patienter. Det sorgliga är att man inte drar några andra konsekvenser t.ex. att spannmålsmat, mycket stärkelse och socker kan vara inflammerande i sig och kanske t.o.m. själva utgångspunkten för våra metabola sjukdomar.

    Kolla in Frisk av Mat på http://www.lchfmatkasse.se där människor kan få en handfast hjälp, med mat och utbildning, i att förebygga och t.o.m. bota våra välfärdssjukdomar.

  3. Bo Zackrisson Said,

    oktober 21, 2012@ 21:26      

    Look AHEAD heter tydligen studien. Våra kära myndigheter kommer självklart inte att ta till sig denna studie. Utropet blir istället:
    Look AWAY :-)

  4. Bernt Östlund Said,

    november 11, 2012@ 13:28      

    Man avbryter givetvis hellre än att fullfölja och tvingas konstatera en försämring jämfört med referensgruppen.
    Om studien fullföljs kan man inte gärna låta bli att publisera resultatet men nu är det bara en avbruten studie.


RSS feed for comments on this post