Långtidsuppföljning av dieter för viktnedgång

  • Sharebar

Det finns inga studier som visat bra viktnedgång med förändrad kost på sikt. Med de flesta dieter brukar personerna gå upp i vikt efter en tid. Detta är åtminstone sant på gruppnivå. En enskild diet kan kanske inte passa alla? Det är ändå intressant att jämföra olika dieter, vilka råd ska man ge i allmänhet? Finns det bieffekter av en diet? Lågkolhydratkost, särskild strikta varianter typ Atkins eller LCHF har ofta kommenterats av auktoriteter med ”nåja, de fungerar, men vad händer på sikt, det vet vi inte…”

Nu finns en långtidsuppföljning av en koststudie som jämfört traditionell Lågfettkost, Medelhavskost och Lågkolhydratkost.

Four-Year Follow-up after Two-Year Dietary Interventions.
New England Journal of medicine, october 4, 2012

Lågkolhydratkosten i denna studie efterliknade atkins-upplägget med en strikt kolhydratrestriktion första månaden med max 20g kolhydrater per dag, med en successiv ökning till max 120 g/dag, vilket får betraktas som en liberal LCHF-kost. Lågfettkosten och Medelhavskosten hade restriktioner hur många kalorier man fick äta men Lågkolhydratkosten hade bara kolhydratrestriktion.

Personerna i studien arbetade på samma arbetsplats och hade BMI 31 i genomsnitt och således i behov av några kilos viktnedgång. De lottades till de tre olika dieterna och fick hjälp att välja sin kost genom färgmarkeringar i lunchrestaurangen. Man fick också hjälp via gruppträffar och dietistinformation. Viktnedgång vid två-årsuppföljning skedde i alla tre grupper, men mest i lågkolhydratgruppen.

Efter studien har man följt personernas vikt i ytterligare 4 år och de har också fått rapportera om de fortsatt sin diet, vilket ca 2/3 gjort i varje grupp. Färgmarkeringarna i lunchrestaurangen och gruppträffarna har dock upphört.

Alla grupper hade gått upp i vikt vid 6-årsuppföljningen jämfört med vid 2 år. Lågfettgruppen hade i princip återgått till ursprungsvikten (-0,6kg), bäst har det gått för medelhavskostgruppen (-3,1kg), medan lågkolhydratgruppen (-1,7kg) hamnar i mitten.

Var någon diet förknippad med biverkningar, hur gick det till exempel med kolesterolet i lågkolhydratgruppen? Jo, kanske lite överraskande hade faktiskt lågkolhydratgruppen bäst profil på kolesterolet, mätt som LDL/HDL, medan Lågfettgruppen hade försämrat sina värden.

Författarna konkluderar att en arbetsplatsintervention kan ha bestående effekter och bäst går det för de som väljer medelhavskost eller lågkolhydratkost.

1 Comment

  1. Josef Boberg Said,

    oktober 8, 2012@ 22:48      

    ”…och bäst går det för de som väljer medelhavskost eller lågkolhydratkost.”

    Jo… – det gäller ju att äta så mycket som möjligt av artegen föda = ”riktig mat” för att må optimalt väl – som jag ser det.


RSS feed for comments on this post