Mer fett mindre diabetes!

Det finns en finsk och en amerikansk studie som brukar lyftas fram som lyckade exempel på att förebygga typ 2 diabetes. Genom ambitiöst motionsprogram och kalorirestriktion lyckades man uppnå viss viktreduktion och skjuta upp diabetesdebuten. Dock svarar inte dessa studier på vilken kost som är bäst för att förebygga diabetes.

PREDIMED är en koststudie med medelhavsmat där en delstudie presenterats i januarinumret av Diabetes Care. Man har studerat just olika dieter för att förebygga diabetes.  500 personer med hög risk för diabetes lottades till antingen lågfettkost, eller till medelhavsdiet. Medelhavsdieten delades in i två grupper; extra olivolja eller nötter. Faktiskt ganska roligt upplägg. Olivoljegruppen fick 1 liter olivolja per vecka (jag brukar göra av med 0,75 l/mån!). Nöt-gruppen fick 30g ”mixed nuts” dagligen. Lågfettgruppen fick istället en liten present (kokbok, väska etc) var 3:e månad.

Nå, hur gick det då? Lågfettdieten blev klart sämst; 18% fick diabetes, medan det i nöt- och olivoljegrupperna var 10-11% som fick diabetes. Korrigerat för ålder, kön mm så blev risken för diabetes hela 52% lägre i högfett-grupperna. En annan intressant detalj var att dieterna inte var kalorirestriktiva. Man fick råd om vad man skulle äta, men inte hur mycket. Det hade förvisso varit intressant med ytterligare en grupp som fått öka sitt intag av smör och annat mättat fett, men jag tycker att denna studie styrker att ökat intag av fett är nyttigt; att öka fettintaget minskar risken för diabetes. Sannolikt är det så att om man äter mer fett så blir man mättare och äter automatiskt mindre kolhydrater vilket bla minskar insulin-nivåerna och minskar risken för diabetes. Ganska enkelt, men nu är det visat vetenskapligt också.

17 Comments »

  1. Per Wikholm Said,

    januari 9, 2011@ 6:40      

    Anders!
    Vore det inte läge att tillfråga Kjell Asplund som utredde diabetskost för SBU:s räkning 2010, om att skriva en kommentar här?

    Detta är ju riktigt tungt artelleri – en RCT med fyra års uppföljning, drygt 400 deltagare och hårda ändpunkter!

  2. Anders diabetesdoc Said,

    januari 9, 2011@ 12:31      

    Per
    Jag har inte gett upp hoppet om SBU. De skrev ju ganska tydligt att de kan omvärdera sina slutsatser när mer data kommer fram, dock tror jag att en studie är för lite, så lite mer tålamod får vi nog ha.

  3. Per Wikholm Said,

    januari 9, 2011@ 13:09      

    Precis, SBU:s rapport gav ju öppningar. Den påpekade att dagens diabeteskost saknar evidens och att slutsatserna kan komma att revideras i ljuset av nya, bättre studier. Just därför vore en kommentar av Asplund intressant.

  4. Erik Edlund / MatFrisk Blogg Said,

    januari 10, 2011@ 19:09      

    Jag har bara läst abstract, men slås av att 30×7 = 210 gram nötter ger närapå samma effekt som 1 liter olivolja!

    Var ligger det optimala resultatet, mellan dessa värden eller utom? Och vilken av fettkällorna var effektivast, gram för gram?

  5. Anders diabetesdoc Said,

    januari 10, 2011@ 21:41      

    Erik
    Mm, studien ger upphov till en hel del frågor. Man kan väl inte säga att någon diet var optimal, då skulle ju ingen fått diabetes. Det finns mer data i ett supplement, där framgår bla att de övriga grupperna använde ganska mycket olivolja de också. Tyvärr framgår inte hur stor del av kosten som var kolhydratbaserad.
    http://care.diabetesjournals.org/content/suppl/2010/10/07/dc10-1288.DC1/dc101288Onlineappendix.pdf

    Jag tycker ändå att studien visar att det går att säga åt personer att öka fettintaget och få gynnsamma hälsoeffekter. Olivolja eller nötter tycks inte spela så stor roll. Kanske det hade gått lika bra med smör?

  6. Stefan Said,

    januari 11, 2011@ 11:52      

    Hittade intressant studie via bloggen du hänvisar till

    http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/02/magnesium-and-insulin-sensitivity.html

    ”At least three trials have shown that magnesium supplementation increases insulin sensitivity in insulin-resistant diabetics and non-diabetics (9, 10, 11). In some cases, the results were remarkable. In type II diabetics, 16 weeks of magnesium supplementation improved fasting glucose, calculated insulin sensitivity and HbA1c*** (12). HbA1c dropped by 22 percent.”

  7. Anders diabetesdoc Said,

    januari 11, 2011@ 13:15      

    Stefan
    Jag är inte insatt i frågan om nytta (eller risk?)med magnesium-tillskott. Helt klart är dock att frågan om insulinresistens inte är så enkel att det bara handlar om övervikt.

  8. Erik Edlund / MatFrisk Blogg Said,

    januari 11, 2011@ 15:54      

    Om man äter en kolhydratrik kost och får ett åtföljande högt blodsocker så skylls det på en ospecifik faktor, ”insulinresistens”.

    Vad är insulinresistens? Konkret alltså, inte bara att man kan mäta upp ett envist förhöjt blodsocker.

  9. Anders diabetesdoc Said,

    januari 11, 2011@ 17:07      

    Erik
    Antingen kan man förklara insulinresistens med att insulinet inte fungerar tillräckligt bra, eller så kan man säga att man har nedsatt kapacitet att ta hand om (för stor mängd) kolhydrater.
    Jag anar att du tycker den senare förklaringen är bäst ;)

    Insulinresistens handlar inte om mängden insulin. Receptorerna för insulin är inte trasiga. Troligen är intracellulära mekanismer störda. Ännu har dock inte några genetiska avvikelser hittats, men i 50% av fallen med typ2 diabetes finns en släkting med diabetes.

  10. Erik Edlund / MatFrisk Blogg Said,

    januari 11, 2011@ 18:08      

    ”…nedsatt kapacitet att ta hand om kolhydrater.” En beskrivning som duger för mig. Men den gäller inte för fettvävens upptagsmekanism, den fungerar tillräckligt bra för att man effektivt skall tjockna till. Till all lycka dock, annars skulle diabetesens skadeeffekter slå till flera år tidigare.

    Att extra insulintillförsel ändå sänker blodsockret kanske förklaras av att man, via hämmat glukagon, lägger krokben för levern att leverera energi. Inga celler är absolut beroende av insulin för sitt upptag av glukos, det finns alltid GLUT som tillför grundbehovet. Däremot öppnar insulin lite fler GLUT4 som tillåter passiv inpassage. Om däremot inte cellerna nyttjar glukosen så finns inte plats för mer och inget sker med BS.

    Fett sägs ”försämra insulinkänsligheten” vilket kan bero på att cellerna i första hand tar hand om fria fettsyror och ketoner varvid deras energibehov tillfredsställs och glukosförbrukningen blir fortsatt låg.

    Begreppet ”insulinkänslighet” ger, enligt mig, fel associationer och är en styggelse. Om det används lekmän emellan får jag till nöds acceptera, att professionen gör det är helt oförståeligt.

  11. Stefan Said,

    januari 16, 2011@ 10:48      

    Hittade detta blogginlägg hos en amerikansk hjärtläkare, om hur man i 5 enkla steg skaffar sig diabetes:

    1) Undvik fett och ät fullkorn.
    2) Drick ett glad juice varje dag.
    3) Följ myndigheternas råd om D-vitamin.
    4) Ät havregrynsgröt varje dag till frukost.
    5) Ta ett diuretikum (som hydroklortiazid eller HCTZ) eller beta-blockerare mot högt blodtryck.

    http://heartscanblog.blogspot.com/2011/01/how-to-become-diabetic-in-5-easy-steps.html

  12. Anders diabetesdoc Said,

    januari 16, 2011@ 15:57      

    Stefan
    Jag tror påståendena stämmer rätt bra, åtminstone för den som även har ärftlighet för typ2 diabetes. D-vitamin-kopplingen är väl det enda som inte är så välbelagt.

  13. Stefan Said,

    januari 17, 2011@ 9:16      

    Angående vitamin d och diabetes. Titta på denna långa föreläsning från University of California.

    Det är en väldigt stark korrelation mellan Diabetes typ 1 och vitamin d brist.
    Denna visar information från Finland, startar ca 29:30 minuter in i förläsningen.

    Korrelation vitamin-d brist och Diabetes typ 1 Är 80-90%!

    Vitamin D and Diabetes-Can We Prevent it?
    http://www.youtube.com/watch?v=wTtmvMvgfl0

  14. Anders diabetesdoc Said,

    januari 17, 2011@ 13:37      

    Jo, jag känner till korrelation mellan låga nivåer d-vitamin och en mängd tillstånd. Korrelationer kan ge upphov till hypoteser, men inte vara grund för behandling. Det är omdiskuterat var gränsen för d-vitamin brist går och det finns väldigt få behandlingsstudier. Det kanske kommer, blir intressant att följa.

  15. Miss S Said,

    januari 24, 2011@ 10:40      

    Tror ni inte att SBU kommer att uppdatera sina rad nar Nordiska radet kommer med sitt nutritionsutlatande 2012?

  16. Erik Edlund / MatFrisk Blogg Said,

    januari 24, 2011@ 13:44      

    Nordiska rådet lägger knappast ner så mycket eget fristående och nyskapande arbete utan litar till vad som kommer från det feta landet i väster.

    Hoppas att jag har fel.

  17. Stefan Said,

    januari 29, 2011@ 11:47      

    Jag hoppas Annika Dahlqvist får ära över den kamp hon har drivit för mer naturligt kost*.

    Reversing diabetes is possible, CNN igår:

    http://www.cnn.com/video/?/video/health/2011/01/25/hm.reversing.diabetes.cnn

    *Enda definition av ”naturlig kost” kan vara det evolutionen har anpassat djuret människan till.
    Jag tror att vi primärt är ett rovdjur som kan tillgodogöra oss kolhydrater -när de fanns tillgängliga, vilket var mycket ovanligare under hundratusentals år än de är idag.


RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment

« Tillbaka till textkommentarer