Bortglömda koststudier – del 3 Fett i Malmö
Malmö Kost Cancer är en stor observationsstudie om kostvanor i Sverige från 1990-talet där koppling till framtida sjuklighet och död studerades. Studien är kanske inte bortglömd, men jag tycker inte att den fått den uppmärksamhet den förtjänar.
Att hämta in och analysera matregistreringar för 28 000 människor kräver sitt jobb. Att dessutom följa personerna i 8 år och analysera samband är en ännu större uppgift. Men varför har inte denna jättestudie uppmärksammats mer? Kanske för resultatet inte föll etablissemanget i smaken?
De kända riskfaktorerna för hjärtsjukdom rökning och högt blodtryck bekräftades i studien, men sambandet mellan fett i kosten och framtida hjärtsjukdom saknades helt. Efter WHI-studien har de flesta kost-forskare övergett hypotesen att totalmängden fett är farligt (dock fortsätter livsmedelsverket mfl att rekommendera max 30% fett), däremot anser fortfarande många att det mättade fettet bör undvikas. I Malmö Kost Cancer sågs inget samband mellan intag av mättat fett och hjärtsjukdom eller framtida död. Inte heller var ett högt intag av omättat fett skyddande. Det enda statistiskt säkra sambandet var att män som åt mest fett hade en något lägre risk för framtida hjärtsjukdom.
Sakta men säkert har det skett en omsvängning i forskarvärlden på synen på fettets farlighet. Det åligger Livsmedelsverket och Socialstyrelsen ett stort ansvar att uppdatera sina kostrekommendationer.


Bustas Said,
december 12, 2010@ 7:59
Spännande Blogg. Här kommer man att dyka in ibland för att uppdatera sig. Men, får man komma med ett förslag? Ett ”snäpp” stööre text och bold vore bra för oss gamgubbar. Lycka till och God Jul.
Jimmie Engelbrektsson
Honk Said,
december 13, 2010@ 12:23
Bustas nere till höger på win7 percis ovanför klockan kan du ändra zoomnivå har glömt var funktionen finns på xp.
Majoren Said,
december 13, 2010@ 19:26
Härligt med ännu en faktaspäckad blogg som bär fram ett budskap till nytta för ett längre och bättre liv för landets diabetiker, något som livsmedelsverket inte direkt arbetar för…
Ett varmt lycka till !!!